در باره مادر

فال

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه


بازدید : مرتبه
تاريخ : برچسب:,
حکایت سپیده
مادر، تو رفیع ترین داستان حیات منی. تو به مندرس زندگی آموختی. تو چون پروانه سوختی و چون شمع گداختی و مهربانانه با سختی هایمن ساختی. مادر، ستاره ها نمایی از نگاه توست و مهتاب پرتوی از عطوفتت، و سپیدهحکایتی از صداقتت. قلم از نگارش شُکوه تو ناتوان است و هزاران شعر در ستایش مدح تواندک. مادر، اگر نمی توانم کوشش هایت را ارج نهم و محبت هایت را سپاس گزارم، پوزشبی کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران تبریک، بپذیر. فروغ تو تا انتهای زمانجاوید و روزت تا پایان روزگار، مبارک باد.
 
بهار زندگی
مادر، تو شکوفاتر از بهار، نهالِ تنم را پر ازشکوفه کردی و با بارانِ عاطفه های صمیمی، اندوه های قلبم را زدودی و مرهمی از ناز ونوازش بر زخم های زندگی ام نهادی. در «تابستان»های سختی با خنکای عشق و وفای خویش،مددکار مهربان مشکلاتم بودی تا در سایه سارِ آرامش بخش تو، من تمامی دردها و رنج هارا بدرود گویم. با وجود تو، یأس دری به رویم نگشود و زندگی رنگ «پائیز» ناامیدی راندید. تو در «زمستانِ» مرارت های زندگی، چونان شمع سوختی تا نگذاری رنجش هیچ سختیستون های تنم را بلرزاند. مادر، ای بهار زندگی، شادترین لبخندها و عمیق ترین سلامهای ما، همراه با بهترین درودهای خداوندی، نثار بوستان دل آسمانی ات باد.
احسان به پدر و مادر
یکی از وظایف مهم دینی و اخلاقی ما،احسان به پدر و مادر است. در قرآن کریم، چندین بار احسان به آنان، توصیه شده است. علامه طباطبایی رحمه الله در این باره نگاشته اند: «انیکی به پدر ومادر، پس ازیکتاپرستی از واجب ترین واجبات است؛ همان گونه که آزردن پدر و مادر پس از شرک، ازبزرگ ترین گناهان است». و در جای دیگری آورده اند: «در چند جای قرآن کریم، خداوندمتعال، احسان به والدین را در کنار توحید و نفی شرک آورده است و پس از فرمان بهتوحید یا نهی از شرک، به احسان نسبت به پدر و مادر فرمان داده است». تأکید قرآنکریم بر احسان به پدر و مادر نشان از عظمت والای مقام آنان، در فرهنگ اسلامیدارد.
بزرگ ترین واجب
در قران کریم و روایات اسلامی، درباره نیکیکردن به پدر و مادر سفارش بسیار شده است. قرآن در وصف حضرت یحیی علیه السلام میفرماید: «اونسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود، و متکبر و عصیان گر نبود». و از زبانحضرت عیسی علیه السلام حکایت می کند: «مرا نسبت به مادرم نیکوکار گردانید و جبار وشقی قرار نداد». از این دو آیه برمی آید که هرکس به پدر و مادرش نیکی نکند، سرکش وبدبخت است. امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز می فرمایند: «نیکی کردن به پدر و مادر،بزرگ ترین واجب است».
زیباترین ستاره سپاس
مادر! تو جانانه جام بلای ما را نوشیدیو لباس رنج و محنت ما را پوشیدی، اینک، حریر محبت فرزندانت را بپوش و شربت شهد عشقآنان را بنوش. مادرم، در گرامی داشت روزت زیباترین ستاره سپاس را به پاس پاسداری بیکرانت از ما، بر آسمان پرمهرت می آویزیم. روزت مبارک باد.
بوسیدن پدر و مادر
بوسه، پیام محبت است؛ شعر ناسروده عشقاست؛ تبلور بالاترین تکریم است؛ جلوه عملی عاطفه هاست. پدر و مادر بی شمارترین بوسههای محبت آمیز را از کودکی نثارمان کردند. اکنون که نهال وجود ما از آن محبت ها بهپا ایستاده است و درخت زندگی آنان رو به فرسودگی نهاده، باید بهترین محبت ها و بیشائبه ترین عواطف را نثارشان کنیم. بوسیدن ابزار این مهر ورزیدن است. امیر مؤمنانعلیه السلام فرمودند: بوسیدن پدر و مادر عبادت است.
نگاه محبت آمیز
«نگاه» مقوله شگفتی است. هر نگاه پیامی دارداز این رو در فرهنگ اسلامی برخی از نگاه ها معصیت است و برخی عبادت. در روایت آمدهاست: «نگاه مهرآمیز فرزند به پدر و مادر، عبادت است». پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نیز فرمودند: «درهای آسمان در چهار هنگام به رحمت گشوده می شود: هنگامی کهباران می بارد، آن گاه که فرزند به چهره مادر و پدر می نگرد، وقتی که در کعبه بازمی شود و آن زمان که ازدواجی شکل می گیرد».
چلچراغ محبت
مادر، صفا و صمیمیت و صداقت، گلابِ گلبرگ هایوجود توست. عشق و ایمان در پیشانی بلند تو، موج می زند. چشمانت چلچراغ محبت است. چشمه های مهربانی از چشم های تو سرچشمه گرفته است. لب هایت پیام آور شادترین،لبخندها و نگاه مهر آشنایت، زلالِ دل نوازترین عاطفه هاست. قلب تو، رود همیشه جاریعشق است. از سایه مهربان دست هایت گل مهر می روید. نسیم، چهره بر گام های تو میساید. مادر، روزت مبارک باد.
مادر، کانون عشق
مادر، کانون عاطفه و مهر است و ظرفیت وشکیب کمتری برای تحمل ناگواری ها دارد، لطافت طبعش و ضعف طبیعی او از یک سو، وناتوانی های فرساینده ای که از به دنیا آوردن فرزند و دیگر رنج ها در او پدید آمدهاست از سوی دیگر، او را به شدت ناتوان می کند. بی شک او شایسته تکریم، نوازش، عطوفتو خدمت است.
غزل لطیف روزگار
ای مادر عزیز، تو بهترین گل واژه هستی،هستی؛ تو غزل لطیف روزگاری؛ تو دیوان محبت هایی؛ تو سرود جویباری؛ تو اقیانوس عشقی؛تو دفتر رنج های نامکتوبی. اکنون که من از تو هستی یافته ام جانمفدایت باد!
خدمات جبران ناپذیر مادر
مردی به رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم گفت: «مادرم، سخت پیر شده است و اکنون نزد من زندگی می کند. او را بر دوشمی گیرم و جابه جا می کنم. خود به او غذا می خورانم و شست و شویش می دهم. با اینحال، از روی شرم، چهره ام را از او برمی گردانم تا بدین گونه او را تعظیم کردهباشم. آیا تلافی خدمات او را کرده ام؟» فرمودند: «نه». در ادامه پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله با برشمردن مشکلات و رنج های که مادر در دوران بارداری و طفولیّتفرزند خود تحمل می کند علّت این حکم را مورد اشاره قرار می دهند.
عطر همه گل ها
یاس ها عطرشان را از بوی تن تو به عاریت میگیرند. شبنم، گل واژه اشک های توست ای شقایق دشتستان صبوری؛ ای هم آغوش پروانه ها؛ای صفای گل سرخ؛ ای نرگس عشق؛ ای اقاقیای محبت؛ تو شمیم گل محمدی و رایحه گلنسترنی. مادر، تو از همه گل ها زیباتر و از همه آنها خوش بوتری، در سالروز یاد تو،عطر همه گل های شکفته را نثار وجودت می کنم.
سرو سایه گستر زندگی
مادر، تو کتاب همیشه گشوده ایثاری. تودر مزرعه زندگی مان بذر سپیده و مهر می کاری. تو چون آسمان زلالی و چون بارانبخشنده. مادر قامت تو قیامت عشق است. ای سرافرازترین سر و سایه گستر زندگی ام. دروصف تو، کلمات عقیمند و واژگان محدود. ای خوب ترین، ای رئوف ترین سرچشمه مهربانیها، ای ساکن کوی مهتاب، ای آب و آیینه و آفتاب، نام بلندت جاودان و کتاب وجودت بهشیرازه امن و امان خداوندی استوار و تلاش بی شائبه ات در بارگاه الهی پذیرفتهباد.
شگرفی عشق
همه می شناسیمش؛ همو که با شکوه مهرش عشق رامعنایی دیگر می بخشد و قلبش وسعت بی انتهای صبر و مهربانی است و شانه های پرصلابتشمأمن مهر و صفا، و چشم های پرفروغش سرچشمه احساس و گذشت است. مادر، مهر کیشی است کهبا شمع وجودش به محفلمان روشنی می بخشد و با گلخند محبت اش رنگ غم را از چهره مانمی زداید و تبسمی از شادمانی بر دل هایمان می نشاند و با دستان پر سخاوتش، چتریسایه گستر ساخته است تا هیچ سختی را حس نکنیم. او به را ستی تندیس همه خوبیهاست.
نیکی به پدر و مادر پس از مرگ
پدر و مادر ما، پس از مرگ، بینواتر و نیازمندتر از همیشه اند. دستشان کوتاه گشته و فرصت عمل برای آنان تمام شدهاست و چشم به راه احسان ما هستند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «سرور نیکوکاران، در روز قیامت، مردی است که پس از مرگِ پدر و مادرش به آنان، نیکیکرده باشد».
مردی درباره نیکی کردن به پدر و مادر، پس از مرگ، از حضرت رسول صلیالله علیه و آله وسلم سؤال کرد. حضرت این وظایف را معین کردند: ۱٫ نماز خواندن برایآنان؛ ۲٫ آمرزش خواستن برای آنان؛ ۳٫ وفا کردن به پیمان هایشان؛ ۴٫ بزرگداشت دوستانآنان.
بر مزار تو
مادر، می خواهم با اشک هایم، گلی بپرورم به رنگخون دل و به قامت هزاران دریغ و آه، و روز مادر، بر مزارت گذارم. مادر، در این روز،آهم را بنگر و دریغم را شاهد باش. هنوز باور ندارم که تو رفته ای. هنوز دست احساستو را حس می کنم. تو زنده ای!
زیارت قبور پدر و مادر
یکی از سنت های اسلامی، زیارت قبرپدر و مادر است. عمل به این سنت، هم پیوند با پدر و مادر را پس از مرگ نگاه می داردو هم یکی از شیوه های احسان و نیکی کردن به پدر و مادر است؛ به ویژه اگر زائر قبور،برای آنان از خداوند، درخواست آمرزش کند و به قرائت قرآن پردازد.
عاشقانه ترین غزل
مادر، تو کتاب نامکتوب مرارت هایی، تودیوان محبت هایی، تو ناب ترین واژه شعر خلوصی؛ تو بلندترین داستانِ حماسیِ ایثاری. ای قصیده بلند عشق؛ ای عاشقانه ترین غزل؛ ای مثنوی رنج ها؛ تو بیت الغزل ازخودگذشتگی هستی؛ تو قافیه احساس قلب منی؛ تو منظومه بلند فضیلت هایی تو بهترین بیترباعی محبتی.
مادر، شعر وجود تو را، واژه واژه می نوشم و رعناترین غزال غزل هایمرا به سویت روانه می کنم. دو بیتی های احساسم را همراه با شادمانه ترین ترانه فصلهای زندگی ام، نثار دل بهاری ات می کنم. ای بهترین شعر زندگی، روزت مبارک باد.
حکایت
وقتی به جهل جوانی بانک بر مادر زدم، دل آزرده بهکنجی نشست و گریان همی گفت: مگر خُردی فراموش کردی که دُرْشتی می کنی؟
چه خوشگفت زالی به فرزند خویش     چو دیدش پلنگ افکن و پیل تن
گر از عهد خُردیت یادآمدی که بیچاره بودی در آغوش من
نکردی درین روز بر من جفا     که تو شیر مردی ومن پیر زن
 
زلال هرچه عشق
مادر! تو پروانه دشت ایثاری؛شمع فروزان محفل مایی؛ تو عطر خوش بوی همه گل هایی. در ژرفای دیدگانت، رودی از محبتموج می زند و دستان مهربانت سهمی از سخاوت آفتاب دارد. تو چون دریا بی دریغ، پایاننداری. تو زمزمه هرچه محبتی؛ عطر هرچه رازی؛ زلال هر چه عشقی؛ تو بلور شفاف خلوصی؛وسعت بی کران مهربانی و صبری.
من لطافت نسیم، سیپدی سپیده، نستوهی کوه و صداقتآیینه را در تو می نگرم. مادر، گلبرگ ها بر دستانت بوسه می زنند؛ دریاها به تو غبطهمی خورند؛ بادها نام تو را تا عرش خدا می برند؛ و ملکوتیان بر تو درود می فرستند. خدا بهشتش را به زیر پای تو می بخشد. تو به راستی شکوه مندترین واژه شگرفآفرینشی.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط Ali
چون بلبل مست راه بستان یافت**روی گل وجام باده راخندان یافت -آمد به زبان حال در گوشم گفت **دریاب که عمر رفته را نتوان یافت

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
انواع فال
فال حافظتعبیر خوابسرگرمی فان پورتالگالری عکسفاگالری عکس آلامتو